Hoe laat je je peuter of kleuter kennismaken met media?

Peuters kijken dagelijks gemiddeld bijna drie kwartier televisie. Van de kleuters wiens ouders een tablet hebben, speelt 66 procent er regelmatig mee. Dit biedt hen mogelijkheden die hun ouders tijdens hun jeugd niet hadden. Nog nooit konden kinderen zo snel informatie vinden en hun taalontwikkeling en (sociale) leervaardigheden verbeteren.

Media zijn onderdeel van de leefwereld

Voor kinderen zijn media een onderdeel van hun leefwereld. Ze vinden media leuk en het past bij hun manier van leren, kijken en ontspannen. Ondertussen denderen de mediaontwikkelingen door. Waar de muis nog vraagt om motorische ontwikkeling, is er dankzij de tablet en touchscreen voor de allerkleinsten geen enkele technische hindernis meer om zelf toegang te krijgen tot media en de daarbij horende informatie.

Media-opvoeding voor je peuter of kleuter

Deze ontwikkelingen vragen wel wat van jou als ouder. Het is dan ook belangrijk om peuters en kleuters hierin te begeleiden. Hoewel kinderen de techniek snel doorhebben, kunnen ouders de juiste mediabalans vinden door het goede voorbeeld te geven, positieve ontwikkelingen te stimuleren, maar ook grenzen te stellen.

Anderzijds kun je ook weer van je kind(eren) leren. Door samen spelenderwijs te leren, zijn kinderen veilig en bewust voorbereid om de kansen te pakken die de mediasamenleving hen biedt. Een aantal tips om jonge kinderen bewust kennis te laten maken met TV, computers, mobieltjes en games:

Tip 1. Doe het samen

Media doe je samen. Peuters en kleuters kijken het liefst samen met een volwassene tv. Hetzelfde geldt voor games of internet. Kleuters willen graag praten over wat ze zien en horen of lezen. Zo kunnen ze vragen stellen en hun media-ervaringen delen. Dat is gezelliger en het legt de basis voor een open mediaopvoeding, waarin bespreekbaar is wat je kind on- en offline meemaakt. Kijk daarom gezellig mee en betrek bijvoorbeeld ook opa en oma erbij.

Tip 2. Zorg voor passende inhoud

Zorg voor passende inhoud en kwaliteit. Jonge kinderen hebben moeite om te onderscheiden wat echt is en wat niet. Ook een tekenfilm of fantasieverhaal kan in hun beleving realistisch en voorstelbaar zijn. Vaak zijn eenvoudige verhaaltjes met veel herhaling (herkenbaarheid) en een goede afloop al goed. Liedjes, vertrouwde figuren en vrolijke mediaproducties zijn populair.

Tip 3. Maak samen media

Met mediawijsheid kun je niet vroeg genoeg beginnen. Media is onlosmakelijk met ons dagelijks leven verbonden, dat geldt ook voor kinderen. Leer peuters en kleuters dus van jongs af aan hoe media werken. Dat kan bijvoorbeeld door zelf aan de slag te gaan en media te maken.

Voordeel is dat apparaten steeds makkelijker in gebruik zijn, ook voor kleintjes. Zo kun je met flip-camera’s heel simpel mooie video’s maken. Door kinderen zelf media te laten produceren, leer je ze spelenderwijs na te denken over hoe media werken. En creatief bezig zijn is nog leuk ook!

Tip 4. Wees alert

Wees alert op wat je kind ziet of hoort. Jonge kinderen lijken al zo zelfstandig, maar ze kunnen nog niet herkennen of iets reclame is of niet. Van harde geluiden en eng uitziende of dreigende karakters worden ze soms bang.

Ook kleuters kunnen hun eigen gevoelens nog niet goed benoemen. Mede daardoor heeft het weinig zin voor ouders om uit te leggen dat enge dingen niet echt zijn. Troosten en afleiding helpen wel.

Tip 5. Geef het goede voorbeeld

Jij bent het belangrijkste voorbeeld voor je kind. Wees je daarvan bewust en laat je kind zien dat media leuk zijn, maar dat het niet altijd hoeft. Zet die tv dus uit als niemand kijkt en stop met whatsappen als je gaat eten. Goed voorbeeld doet goed volgen.

We denken graag met je mee

Natuurlijk is geen enkele situatie hetzelfde. Heb je nog vragen over dit onderwerp? Het CJG denkt graag met je mee. Je kunt ons altijd even bellen of een bericht sturen via het contactformulier.

Bron: Stichting Mijn Kind Online