Wat gebeurt er als je ons belt of mailt?
Als je ons belt of mailt, wordt je vraag opgepakt door één van onze baliemedewerkers. Binnen 2 werkdagen belt een van onze consulenten je terug.
Onze consulenten hebben allemaal een andere achtergrond. We werken met een team van maatschappelijk werkers en pedagogen. Sommige consulenten zijn gespecialiseerd in onderwijs, anderen weten veel van (de gevolgen van) scheiding en weer anderen zijn expert op het gebied van jonge kinderen of pubers. Er is dus altijd iemand die verstand heeft van jouw vraagstuk en die je goed begrijpt.
Ouders & opvoeders
Heb je vragen over opgroeien en opvoeden of heb je hulp nodig? Dan zijn wij er voor je. Je kunt ons gratis bellen of mailen. Binnen 48 uur neemt een van onze consulenten contact met je op. Samen bespreken we waar je zorgen liggen, wat je wil veranderen en wat er nodig is om dat mogelijk te maken.
Jij, jouw wensen en mogelijkheden staan centraal. We zoeken samen naar een oplossing, bekijken wie in jouw omgeving zou kunnen helpen en bespreken of er aanvullende ondersteuning nodig is. Dat kan in een eenmalig telefoongesprek of tijdens een persoonlijk gesprek bij ons of bij jou thuis. Het is maar net wat jij wil en nodig hebt.
Heb je vragen over psychische problemen en opvoeden? Neem dan via mail contact op met de KOPP-consulent.
Kinderen & jongeren
Ook kinderen en jongeren kunnen (anoniem en gratis) bij ons terecht. Heb je een vraag over je ouders die gaan scheiden? Of wil je iets weten over relaties, zelfstandigheid, school of regels en vind je het moeilijk om daar met je ouders of verzorgers over te praten? Je kunt ons altijd bellen of een mailtje sturen.
Wij gaan voor je op zoek naar iemand die met jou kan meedenken, die je helpt antwoord te krijgen op je vragen of een oplossing te vinden die bij jou past. Je kunt met je vragen overigens ook terecht bij De Kindertelefoon (t/m 18 jaar) of bij het Jongereninformatiepunt Haarlemmermeer (12 t/m 23 jaar). Op Instagram kun je je vraag ook stellen aan @vraaghetcharlie.
Professionals
We zijn er niet alleen voor ouders en kinderen, maar ook voor (zorg)professionals. Begeleid je een cliënt die meer of andere hulp nodig heeft en weet je niet waar deze hulp te vinden is? Loop je vast, zoek je een organisatie die de regie kan pakken of wil je gewoon even sparren?
Er is geen vraag die je ons niet kunt stellen, we denken graag met je mee over een oplossing. Werk je in een andere gemeente en wil je weten hoe de jeugdhulp in Haarlemmermeer precies is vormgegeven? Bel of mail ons en we wijzen je op weg.
Maak je je zorgen over een kind in je omgeving?
Kinderen die opgroeien in een situatie die ‘anders’ is (doordat bijvoorbeeld één van de ouders psychische problemen heeft of omdat ze niet veilig opgroeien) kunnen plotseling ander gedrag laten zien. Veranderingen kunnen bijvoorbeeld zijn: het kind komt vaak te laat, speelt niet meer met vriendjes, is afwezig, is overijverig etc.
Wat kan jij doen?
Laat het kind merken dat je geïnteresseerd bent in hoe het met het kind gaat. Zo weet het kind dat iemand hem of haar ziet en dat het niet alleen is. Stel voorzichtig een open vraag over dat waar je je zorgen om maakt. Zo weet je meer over hoe het thuis in het gezin gaat.
Heb je het vermoeden dat er misschien sprake is van verwaarlozing of kindermishandeling? Neem dan contact op met Veilig Thuis.
Het CJG helpt je op weg
Het CJG is een netwerkorganisatie. Dat betekent dat zorg-welzijnsorganisaties, scholen en huisartsen binnen het CJG met elkaar samenwerken. Daardoor weten we precies welk zorgaanbod er is in de gemeente Haarlemmermeer en kunnen we je heel snel op weg helpen.
De gemeente Haarlemmermeer omvat de dorpen Aalsmeerderbrug, Abbenes, Badhoevedorp, Beinsdorp, Boesingheliede, Buitenkaag, Burgerveen, Cruquius, De Hoek, Hoofddorp, ’t Kabel, Leimuiderbrug, Lijnden, Lisserbroek, Nieuw-Vennep, Nieuwe Meer, Nieuwebrug, Oude Meer, Rijsenhout, Rozenburg, Schiphol, Schiphol-Rijk, Vijfhuizen, Weteringbrug, Zwaanshoek en Zwanenburg.
Vanaf 2018 is het CJG Haarlemmermeer er ook voor inwoners van Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Daaronder vallen de plaatsen Haarlemmerliede, Halfweg, Penningsveer, Spaarndam-Oost, Spaarnwoude.
Toegankelijkheid
Het CJG Haarlemmermeer vindt het belangrijk dat iedereen alle informatie en diensten op deze website gemakkelijk kan vinden en gebruiken. In onze toegankelijkheidsverklaring staat welke maatregelen wij nemen om de website toegankelijk te maken en te houden.
Heb je een klacht?
De consulenten van het Centrum Jeugd en Gezin proberen je zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over de hulp- of dienstverlening. Kom je er samen niet uit, dan kun je een klacht indienen bij gemeente Haarlemmermeer. Daarnaast kun je ook terecht bij een onafhankelijke vertrouwenspersoon van Jeugdstem. Je kunt bellen met 088 555 1000, een e-mail sturen naar info@akj.nl of chatten met een vertrouwenspersoon. De dienstverlening van het AKJ is gratis.